آموزش خاموش کردن جستجوی ایمن (Safe Search)

باتوجه به اقدامات جدید برای مسدودسازی اینترنت، حالا خاموش کردن جستجوی ایمن گوگل نیز دغدغه‌ای تازه شده است. البته این کار دیگر به راحتی گذشته نیست و پیچیدگی‌های دارد. در این مطلب به سراغ ساده‌ترین روش ممکن غیرفعال کردن Google Safe Search رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

جستجوی ایمن یا Safe Search چیست؟

هدف این مقاله آموزش خاموش کردن جستجوی ایمن گوگل است. با این حال بدون توضیح اصل این موضوع یک جای کار خواهد لنگید. برای همین ابتدا با خود Safe Search آشنا می‌شوید.

اگر یک فرزند داشته باشید و در اختیار او یک وسیله الکترونیکی باشد، حتما نگران نوع استفاده او از این دستگاه خواهید بود. به هر حال احتمال اینکه محتوایی نامناسب سنش مشاهده کند، به‌ هیچ وجه کم نیست. برخی والدین چاره کار را در مراقبت همیشگی از فرزند خود می‌بینند.

این روش اول از همه نیاز به صرف انرژی و زمان زیادی دارد؛ به گونه‌ای که ممکن است از کار خودتان بمانید. دوم اینکه لزوما هم چنین کنترل‌گری شدید منجر به موفقیت نخواهد شد. بالأخره لحظاتی پیش می‌آید که شما غافل شوید و آنچه نباید رخ دهد، رخ می‌دهد.

بخشی از این مسئله را می‌توان از طریق قابلیت جستجوی ایمن حل کرد. موتورهای جستجو از جمله گوگل، بینگ و… امکانی را به افراد می‌دهند که محتوای صریح (‌Explicit Content) را در نتایج جستجو فیلتر کنند. اینگونه دیگر خبری از پورنوگرافی، محتوای خشونت‌بار و… نخواهد بود.

هرکسی به صورت آزادانه می‌تواند این گزینه را برای خودش فعال یا غیرفعال کنند. جدا از این والدین نیز این امکان را برای کنترل فرزندان خود خواهند داشت؛ البته اگر حساب بچه‌هایشان را به برنامه مدیریت خانواده متصل کرده باشند.

چرا جستوی ایمن برای ایرانیان فعال شد؟

در تایخ ۲۱ تیر سال ۱۴۰۱ خبری همه را شوکه کرده بود. افراد مختلفی در شبکه‌های اجتماعی از فعال شدن Safe Search حساب گوگل خود خبر داده بودند. مسئله وقتی حادتر شد که امکان خاموش کردن آن نیز وجود نداشت.

این اتفاق حتی واکنش کارشناسان حوزه آی‌تی را نیز در بر داشت. پس از اندکی پیگیری مشخص شد که اپراتورهای اینترنت موظف به این کار شده‌اند. چنین خبری نشان می‌داد که این موضوع حتما نسبتی با طرح صیانت دارد.

طبق پیگیری‌های انجام شده مشخص شد محدودسازی کاربران ایرانی در سطحی بالاتر از اوپراتورهای اینترنت، طراحی شده است. در حقیقت مسئولان اینگونه فرض کرده‌اند که مردم ایران کودک‌اند. در نتیجه هم باید مسیر استفاده آن‌ها از اینترنت را مشخص کرد.

چنین کاری چگونه انجام می‌گیرد؟ مدیران یک شبکه خاص (مثلا مدرسه یا کتابخانه) می‌توانند ترافیک کامپیوترهای آن شبکه را به گونه‌ای تظیم کنند که سیف سرچ خودکار فعال شود. این کار نیز از طریق آی‌پی مبدأ صورت می‌پذیرد.

با بررسی ترافیک ارسالی کاربران ایرانی مشخص شد افراد هنگام باز کردن گوگل به یک آی‌پی دیگر هدایت می‌شوند. حتی پینگ شبکه نیز به میزانی افزایش پیدا کرده بود. از آنجایی هم که قرار است کل اینترنت کشور از یک دروازه کوچک عبور کند، احتمال کندی شبکه نیز وجود دارد.

چگونه جستجوی امن گوگل را خاموش کنید؟

در شرایط عادی جواب این سؤال بسیار ساده است. در صفحه اصلی گوگل وارد بخش تنظیمات می‌شوید و تیک SafeSearch Filters را بر می‌دارید. اگر هم کاربر موبایل باشید، تقریبا مسیر مشابهی پیشِ روی شما قرار خواهد داشت.

در صفحه اصلی این وبسایت روی منو سه خط گوشه بالایی سمت چپ ضربه می‌زنید. سپس از فهرست باز شده Hide explicit results را از On به Off تغییر می‌دهید.

مسئله اینجاست خاموش کردن جستجوی ایمن گوگل در وضعیت فعلی در دسترس نیست. این مسئله افراد مختلف را با چالش‌های متنوعی رو در رو کرده است.

اولین قدمی که می‌توانید برای حل این مسئله بردارید، استفاده از فیلترشکن است. این کار اگر چه گزینه‌ای سرراست به حساب می‌آید، اما راهکاری چندان معقول نیست؛ زیرا:

  • مصرف ترافیک اینترنت شما چندین برابر بیشتر خواهد شد.
  • با افت سرعت مواجه می‌شوید.
  • امکان استفاده از سایت‌های دولتی و بانکی را از دست می‌دهید.

پس چاره چیست؟ استفاده از DNS. دی‌ان‌اس حکم دفترچه تلفن اینترنت را دارد. برای مثال شما در مرورگر خود google.com را تایپ می‌کنید. سپس یک سرویس دی‌ان‌اس بررسی می‌کند این دامنه به کدام آی‌پی متصل است. پس از این کار ترافیک شما به سمت آی‌پی آن سرور هدایت می‌شود و در نهایت به صفحه مورد نظر می‌رسید.

روش فعالسازی DNS برای قطع جستجوی ایمن گوگل

انجام این کار نیاز به فعالسازی تنظیمات پیچیده‌ای ندارد. تنها کافی است یک بخش را در مرورگر خود فعال کنید:

  • کاربران مرورگر کروم: ابتدا روی سه نقطه سمت راست بالای تصویر کلیک کنید. سپس روی گزینه Settings کلیک کنید. در آنجا وارد قسمت Privacy and Security شوید. در آن بخش Security را انتخاب کنید. در صفحه جدید به پایین بیایید تا به Use Secure DNS برسید.
    جستجوی امن
    تیک این گزینه را فعال کنید. روی بخش دوم یعنی With Custom بزنید و فهرست به نمایش درآمده، Cloudflare را انتخاب کنید.
    دور زدن safe search
    در تلفن همراه نیز فرایند این کار کاملا مشابه است.
  • کاربران فایرفاکس: کاربران فایرفاکس نیز برای خاموش کردن جستجوی ایمن گوگل، مسیر ساده‌ای خواهند داشت. ابتدا روی دکمه سه خط کلیک کنید و وارد تنظیمات شوید. در کادر جستجوی بالای صفحه عبارت dns را تایپ کنید.
    خاموش کردن سیف سرچ
    حالا روی دکمه Settings مقابل Network Settings کلیک کنید. تیک آخرین گزینه (‌Enable DNS Over Https) را بزنید. از بخش Use Provider نیز Cloudflare را انتخاب کنید
    . در آخر سر هم روی دکمه OK بزنید.
    خاموش کردن گزینه جستجوی امن

سخن پایانی

آموزش قطع کردن جستجوی ایمن گوگل را یاد گرفتید. حالا می‌توانید مانند گذشته به نتایج بیشتری دسترسی داشته باشید. لطفا این مطلب را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید؛ زیرا حتما به آن نیاز خواهند داشت.

پست های مرتبط